Kunstmarkt - Schilderijen te koop op een virtuele kunstbeurs

Bezoekers Tefaf, maart 2010 Bezoekers Tefaf, maart 2010 Bezoekers Tefaf, maart 2010 Foto NRC Handelsblad, Vincent Mentzel

Rotterdam Dit is een p class = intro, wat zou hier in moeten staan.

Door onze redacteur Dirk Limburg | Zaterdag 4 september 2010 | pagina 9

Kunstmarkt Internetbeurs

Voor veilingen en beurzen wordt internet steeds belangrijker. Nu is er ook een echte beurs op internet, de Vip Art Fair. Toegang kost 100 dollar.

Sinds de jaren tachtig zijn veilingen uitgegroeid tot een societyverschijnsel. Op de avondveilingen van moderne kunst in Londen en New York is het soms zo druk dat alleen de top een plaatsje in de zaal krijgt, de rest moet genoegen nemen met een videoverbinding in een bijzaaltje. De mensen in de zaal gaan gekleed alsof het een première van de opera betreft. Veilen is een onderhoudend avondje uit op stand.

Ook op de grote kunstbeurzen Art Basel, Tefaf, Art Miami en Frieze loopt een flink deel van het publiek zeer goed gekleed rond. Ook die beurzen zijn gelegenheden waar het circuit van rijke kopers en bekende kunstenaars het aangename – kunst – met het aangename – zichzelf – verenigt.

Alsof de 21ste eeuw nog moet beginnen. Want niemand hoeft meer op de beurs of in de veilingzaal aanwezig te zijn. Zeker bij de grote veilinghuizen kun je net zo goed thuisblijven en via internet meekijken naar de schilderijen en vooral ook meebieden. Telefonisch meebieden kon al veel langer en wie het helemaal makkelijk wil doen, kon altijd al vooraf bij het veilinghuis een schriftelijke koopopdracht inleveren met een bedrag tot waarop maximaal geboden mag worden.

Wat ontbreekt bij online of telefonisch bieden is het gevoel van exclusiviteit dat bij de feestjes en recepties rond de grote kunstbeurzen hangt. Jan en alleman kan lekker meebieden of meepraten. Om online iets van het ‘ons kent ons’ terug te krijgen, is er nu VIPartfair.com. Online, modern, makkelijk en toch selectief.

De Vip Art Fair duurt een week en begint op 22 januari 2011. De website bevat een knopje waarmee om een uitnodiging kan worden verzocht. Wie de interactieve mogelijkheden wil gebruiken, kan, als hij wordt toegelaten, voor 100 dollar een kaartje aanschaffen. Na de tweede dag kost dat 20 dollar, maar het beste is dan al verkocht.

Aan de onlinebeurs werken zo’n beetje alle topgaleries mee, Yvon Lambert, Gagosian, Perrotin, Hauser & Wirth, White Cube, en al bijna zestig andere galeries uit Europa, Azië, Australië en Amerika. Wat ze verkopen is nog niet bekend, maar deze galeries hebben iedereen, van Damien Hirst en Jeff Koons tot Takashi Murakami en Mike Kelley.

De galeries – geen Nederlandse deelnemers tot nu toe – krijgen een virtuele stand op de beurs en zijn beschikbaar voor gesprekken via skype, instant messaging en telefoon. Net als in een echte stand kunnen ze de kopers een kijkje gunnen in de achterkamer of kast, waar soms nog mooier werk hangt. Ook biedt de Vip Art Fair rondleidingen over de beurs aan en selectiemogelijkheden op prijs, kunstenaar en techniek.

Stands kosten tussen de 5.000 en 20.000 dollar. Galeries betalen op de grote beurzen al snel het vijfvoudige en sommige galeriehouders zijn al bijna het hele jaar op reis, op zoek naar kopers die wel massaal naar de beurzen komen, maar de traditionele galeriebuurten steeds meer links laten liggen.

Internet is al een belangrijke schakel in de handel. Wie naar een beurs gaat, heeft vaak al foto’s van het aanbod bekeken en achtergronden opgezocht. Bij Christie’s werd in de eerste helft van dit jaar 25 procent van de biedingen via hun webdienst Christie’s Live gedaan. De omzet daarvan bedroeg in totaal 48,8 miljoen dollar, een stijging van meer dan 60 procent ten opzichte van 2009.

Wat de site niet kan geven, is fysiek contact met het kunstwerk. Daarom wil de Vip Art fair de presentatie op het web zo optimaal mogelijk maken. Objecten zijn dankzij „innovatieve technologie” van alle kanten en in filmpjes te bekijken, van schilderijen zal de menselijke maat en de verhouding tot andere werken direct zichtbaar zijn, zo belooft Vip Art Fair. Inzoomen kan bijvoorbeeld tot heel dichtbij.

Maar of het genoeg is? Koopt iemand iets zonder er voor gestaan te hebben? Foto’s, multiples en videokunst wellicht, maar een schilderij van 1 miljoen euro? Wie online kleding of schoenen koopt op websites kan die altijd eenvoudig ruilen. Dat zal hier niet gaan.

Maar vooral de afwezigheid van contact met andere kopers en kunstenaars moet een gemis zijn. De vraag ‘wat trek ik aan’ is op deze beurs niet meer relevant. Maar als het een succes wordt, kan Vip Art Fair in maart vast wel een feestje organiseren als iedereen toch in Maastricht moet zijn voor de Tefaf.

Meer informatie en aanmelden op Vipartfair.com

€ 800

Bij Amsterdam Auctioneers Glerum is maandag een veiling van kunst tot 3.000 euro. Veel oplagewerk van Dalí en andere vaak al te bekende namen en minder goed werk van mindere meesters. Zelfs werk „naar Andy Warhol”, aldus de catalogus. Mooi eufemisme voor iets wat niets met Warhol te maken heeft. Toch ook bijzondere zaken, zoals deze gesigneerde gouache op karton uit 1963 van Eugène Brands (1913-2002).

€ 800

Bij Amsterdam Auctioneers Glerum is maandag een veiling van kunst tot 3.000 euro. Veel oplagewerk van Dalí en andere vaak al te bekende namen en minder goed werk van mindere meesters. Zelfs werk „naar Andy Warhol”, aldus de catalogus. Mooi eufemisme voor iets wat niets met Warhol te maken heeft. Toch ook bijzondere zaken, zoals deze gesigneerde gouache op karton uit 1963 van Eugène Brands (1913-2002).

DEEL DIT ARTIKEL
[afbeelding]
Eugène Brands: ‘Vogelvlucht’

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Zaterdag 4 september 2010, pagina 9