Rotterdam Dit is een p class = intro, wat zou hier in moeten staan.
Door Shari Kiljan | Zaterdag 4 september 2010 |
De Cervélo-wielerploeg houdt op te bestaan. De directie van de fietsenfabrikant heeft besloten de ploeg wegens de hoge kosten op te heffen. In hoeverre is dat zonde voor de wielersport?
Joop Alberda, manager van de Cervélo-wielerploeg: „Wij doen alleen de dingen waar wij zelf in geloven. Wij hebben iets aparts, zoals SC Heerenveen bijzonder is in het voetbal. We hebben een zero-tolerance beleid, maar doen daar ook alles aan. De renners hoeven niet overdreven veel wedstrijden te rijden, we doen niet aan beloningen aan de finish en we zijn niet van een bepaald land, maar van de wereld. Onze ploeg bestaat uit ongeveer twintig nationaliteiten. Op die manier haal je de druk ook weg. We kijken niet alleen naar resultaten, maar ook naar in hoeverre renners hun fietsen kunnen verbeteren en hoe ze met fans en sponsors omgaan. Blijkbaar is dat niet genoeg om de volgende stap te zetten. Door het huwelijk met Garmin moeten beide ploegen een beetje van de eigen identiteit inleveren, dat is jammer.”
Theo de Rooij, voormalig directeur van de Rabobank Wielerploeg: „Het opdrogen van elke financiële inkomstenbron voor het wielrennen is een verlies. Cervélo wilde graag vernieuwend zijn, maar ik denk dat de polsstok te kort was om naar de overkant te komen. Cervélo is een gerenommeerd fietsenmerk, maar het zet in op fietsen met hoge winstmarges en daardoor verkopen ze lagere aantallen fietsen. Ook verkopen ze weinig zaken rondom het fietsen, zoals brillen, helmen en handschoenen. Terwijl je daarvan grote aantallen kunt verkopen en er mensen mee kunt aantrekken. Daarom verbaast het me niet echt dat de wielerploeg ophoudt te bestaan. We zullen daar in de sport weinig van merken. Cervélo gaat als co-sponsor verder bij Garmin en volgens mij is er nog nooit zoveel geld in de wielersport gestoken als de afgelopen twee jaar.”
Maarten Ducrot, wielercommentator bij de NOS en voormalig profwielrenner: „Het is een grote aderlating voor de wielersport. Cervélo behoort net als Team Sky en RadioShack tot de Angelsaksische ploegen. Ploegen die in eerste instantie niet alleen maar voor de winst rijden, het gaat hun om de mensen en het materiaal. Ze hebben een andere koersfilosofie. Daarom is het jammer dat Theo Bos weggaat. Hij had die bepaalde begeestering nodig van Cervélo. Hij moet niet als een bankier op een wattagemachine uitrekenen wat zijn maximale prestatie zou moeten zijn. Cervélo zorgt voor dat speciale gevoel en is daardoor zeer geliefd. Mensen willen zich identificeren met de ploeg, de Cervélo-shirtjes zijn dan ook populair. Hun filosofie roept ook weerstand op en dat heeft de ploeg de das omgedaan. Zonde!”
Jacques Hanegraaf, voormalig wielrenner en ex-ploegleider: „Het is logisch dat de Cervélo-wielerploeg niet kan blijven bestaan. Het is niet gek dat het budget dat nodig is voor een wielerploeg niet gedragen kan worden door een fietsenfabrikant die racefietsen fabriceert. Er worden nooit zoveel racefietsen en attributen verkocht dat een wielerploeg daarvan kan rondkomen. Voor een ploeg is 7 tot 9 miljoen euro nodig. Ik verwacht niet dat het opheffen van de Cervélo-wielerploeg consequenties heeft voor de wielersport. Elk jaar zijn er verschuivingen. Ploegen sluiten aan en vallen af. Zo onderscheidend is Cervélo ook niet, ik zie weinig verschil met een ploeg als Sky.”
Egon van Kessel, coach van de Cervélo-vrouwenploeg en voormalig bondscoach van de wielerprofs op de weg: „Ik zit ongeveer 22 jaar in het vak en werk pas één jaar bij Cervélo, maar ik heb nog nooit in zo’n professionele en moderne omgeving mogen werken. Het is een ploeg met een mooie filosofie, met renners uit allerlei delen van de wereld en met een bijzondere uitstraling. Het is een aanvallende ploeg, maar winnen is niet heilig. Bij Cervélo investeert men gemeend in renners en dat is uniek. Zo is er veel energie ingestoken om Theo Bos van een baanwielrenner om te vormen tot een wegwielrenner. Maar de Angelsaksische stroming die een paar jaar geleden is ontstaan, zal zich doorzetten. Ook zonder de Cervélo-wielerploeg. Misschien is het Angelsaksische wielrennen over een aantal seizoenen zelfs de standaard.”
Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Zaterdag 4 september 2010, pagina 13